TIEDOTE 22.1.2020

DIAS jatkaa asuntokaupan mullistamista – digitaalisia asuntokauppoja tehdään jo kymmenillä miljoonilla kuukausittain ja kaukaisin allekirjoitus on tehty Australiasta asti

Asuntokauppa Suomessa otti viime vuonna merkittävän edistysaskeleen, kun asunto-osakekirjojen digitaalinen kaupankäynti käynnistyi kesäkuussa DIAS-alustalla.

Nyt DIASin piirissä on jo yli 2 000 kiinteistönvälittäjää ja digitaalisia asuntokauppoja tehdään kymmenillä miljoonilla euroilla kuukausittain. Keskimäärin kauppojen allekirjoittamiseen menee kaikilta osapuolilta vain muutamia minuutteja. Kun kaupantekotilaisuutta ei ole enää pakko järjestää, lähes puolet kaupoista allekirjoitetaan illalla viiden ja puolenyön välillä.

Eksoottisimmat kaupat on hoidettu puolukkametsällä ja lentokoneesta, kaukaisimmat on puolestaan tehty Australiasta ja rennoimmat ilman housuja. DIASia hyödyntävän kiinteistönvälittäjän ei tarvitse jonottaa aikaa pankkiin, vaan kaupoista voi sopia suoraan ostajan ja myyjän kanssa. Kaupat allekirjoitetaan sähköisesti, joten kaupan toteutuminen ei ole sidottu aikaan ja paikkaan.

Kaksi uutta pankkia liittyy DIASiin

DIAS on harvinainen koko alan yhteen tuonut hanke. Palvelussa mukana olevat pankit edustavat jo yli 96 prosenttia suomalaisten kotitalouksien asuntolainakannasta, mikä tuo digitaalisen asuntokaupan lähes jokaisen suomalaisen ulottuville. Tänään julkistettuina uusina käyttäjinä mukaan tulevat Säästöpankkiryhmä ja POP Pankki -ryhmä. Entuudestaan DIASissa mukana ovat OP, Nordea, Danske Bank, Aktia, S-Pankki ja Handelsbanken.

Alma ja Sanoma mukaan

Nyt kiinteistönvälittäjä voi aloittaa digitaalisen asuntokaupan muutamalla napin painalluksella, kun mukaan DIASiin ovat lähteneet myös Suomen suurimmat asumisen palvelujen toimijat Sanoma ja Alma Media. Yhtiöt omistavat alan käytetyimmät kiinteistönvälitysjärjestelmät sekä kuluttajille tutut palvelut Oikotien ja Etuoven. Samassa yhteydessä Alma Talent Oy on sopinut viiden prosentin omistusosuuden hankkimisesta DIAS Oy:stä.

— Tulevaisuuden asuntokauppa on digitaalista, ja yhdessä pystymme luomaan asiakkaillemme entistä parempia asumisen ja asunnonvaihdon palveluita sekä tarjoamaan heidän tarpeisiinsa joustavasti sopivan kaupantekohetken ja -kokemuksen. Alma Media haluaa olla mukana kehittämässä alaa eteenpäin, Alma Talent Tietopalveluiden johtaja Taru Lehtinen sanoo.

Digitaaliset isännöitsijäntodistukset osaksi DIASia

Jatkossa asuntokauppaan liittyvä papereiden manuaalinen käsittely vähenee entisestään. Visma Tampuuri ja DIAS ovat solmineet yhteistyön, jonka tuloksena digitaalista isännöitsijädataa saadaan suoraan mukaan DIAS-alustalla toteutettaviin kauppoihin.

— Jo kuukauden vanha isännöitsijäntodistus voi sisältää olennaisesti vanhaa tietoa. Tampuurin ja DIASin yhteistyö tarjoaa ajantasaista tietoa kaikille kaupan osapuolille ja helpottaa kaupankäyntiä, sanoo Digitaalinen asuntokauppa DIASin toimitusjohtaja Sami Honkonen.

Lisätietoja:

Sami Honkonen
Toimitusjohtaja, Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy

Tietoja DIASista:

DIAS on Suomessa kehitetty asunto-osakekaupan alusta, jossa ovat kattavasti mukana asuntokaupan toimijat kuten kiinteistönvälittäjät, rakennuttajat ja pankit. Alustalla mukana olevat kiinteistönvälittäjät ja pankit mahdollistavat asuntokauppojen toteuttamisen joustavasti välittäjän avulla pankin aikatauluista riippumatta.

DIAS-alustaa varten on muodostettu marraskuussa 2018 yhteisyritys Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy, jonka omistajina ovat Aktia, Alma Talent, Danske Bank, OP ja S-Pankki sekä teknologiayritys Tomorrow Tech.