14.6.2023

Sähköisen asunto-osakkeen kaupat voi nyt toteuttaa digitaalisesti

DIASiin on julkaistu 14.6.2023 tuki sähköisen asunto-osakkeen kaupalle, ja jatkossa myös nämä kaupat voi toteuttaa digitaalisesti, ilman käyntiä pankissa.

Sähköisellä asunto-osakkeella tarkoitetaan kohdetta, jonka tiedot ja omistus on merkitty Maanmittauslaitoksen ylläpitämään huoneistotietojärjestelmään sähköisellä omistajamerkinnällä. Tulevaisuudessa sähköiset omistajamerkinnät korvaavat täysin perinteiset paperiset osakekirjat.

— Asuntokauppojen tekeminen on sujuvampaa kuin koskaan, kun kaupanteon viimeinenkin fyysinen elementti, osakekirja, poistuu ja korvataan sähköisellä omistajamerkinnällä, toteaa DIASin liiketoimintajohtaja, Eero Talonen. Myös ympäristö kiittää, kun paperista osakekirjaa ei tarvitse enää siirrellä paikasta toiseen, Talonen jatkaa.

1. Valmistelu

Kiinteistönvälittäjä lähettää kaupan DIASiin löydettyään kohteelle ostajan ja hyväksytettyään kaupan yksityiskohdat myyjällä ja ostajalla. Sähköisen asunto-osakkeen kaupassa omistus osoitetaan kaupan tiedoissa osakeryhmätunnuksen sekä osakehuoneistotulosteen avulla. Kaupan tiedot ja kauppakirja välittyvät ostajan ja myyjän pankeille tietoturvallisesti DIAS-alustalla.

Pankit tarkastavat kaupan ja sopivat tarvittavat asiat asiakkaansa kanssa.

2. Allekirjoitukset

Osapuolet allekirjoittavat kaupan digitaalisesti. Samassa yhteydessä ostaja ja myyjä antavat kaupantekoon sekä omistuksen rekisteröintiin tarvittavat valtuutukset ja suostumukset.

3. Viimeistely

Pankit saavat DIASista tiedon, kun kauppa on allekirjoitettu, jonka jälkeen he voivat suorittaa kauppahinnan, varainsiirtoveron ja välityspalkkion maksut sekä lähettää MML:lle omistuksen ja panttauksen rekisteröintiin liittyvät hakemukset. Kaupan osapuolten ei tarvitse allekirjoittaa hakemuksia erikseen, sillä DIAS muodostaa valtakirjat DIAS-kaupan allekirjoitusten yhteydessä kerätyistä valtuutuksista ja suostumuksista.

MML kirjaa uuden omistuksen ja mahdollisen panttauksen huoneistotietojärjestelmään, jonka jälkeen tieto uudesta omistajasta päivittyy taloyhtiön osakeluetteloon automaattisesti. Kauppa on valmis.

Asunto-osakkeiden kauppa digitalisoituu

Sähköisen asunto-osakkeen DIAS-kaupan julkaisu on osa suurempaa digitaalisen asuntokaupan muutosta Suomessa. Toukokuussa 2023 jo 15 % DIAS-kaupoista sisälsi paperisen osakekirjan mitätöinnin.

– Odotamme, että ensi vuonna osakekirjan mitätöinti sisältyy jopa 90 % asunto-osakkeiden kaupoista, arvioi Eero Talonen.

Digitaalista asuntokauppaa kehitetään yhdessä alan sidosryhmien, kuten kiinteistönvälittäjien, välitysjärjestelmien, pankkien ja viranomaisten, kanssa. Yhteisenä tavoitteena on helpottaa asuntokauppojen toteuttamista Suomessa.

Lisätietoja:

Eero Talonen