TIEDOTE 29.11.2018

Asunto-osake­kaupan digitalisointi alkaa ensi vuoden alussa ja etenee vaiheittain. DIAS-kaupankäyntialusta tekee asuntokaupasta digitaalista ja sujuvaa. Alustan kehittämisessä on mukana poikkeuksellisen laaja joukko alan toimijoita.

DIAS on alusta, joka toimii kiinteistön­välitys­ohjelmistojen, rakennuttajien sekä pankkien välisenä järjestelmänä ja mahdollistaa asuntokaupan digitalisoimisen. Alusta pohjautuu lohko­ketju­teknologiaan. Digitalisoinnin myötä asunto­kaupasta saadaan entistä sujuvampaa, nopeampaa, luotettavampaa ja läpinäkyvämpää.

“Asuntosijoittaja voi hoitaa kaupat omalta toimistoltaan ilman tapaamista, kun taas kotiaan myyvä perhe voi juoda kahvit uusien omistajien ja kiinteistön­välittäjän kanssa keittiössä ja hoitaa kaupat siinä samalla. Digitaalisuus lisää mahdollisuuksia”, kertoo Digitaalinen asuntokauppa DIAS Oy:n toimitusjohtaja Sami Honkonen.

Digitaalinen asunto-osake­kauppa on mahdollista silloin, kun taloyhtiön osake­luettelo on digitalisoitu ja omistus­tiedot on siirretty Maan­mittaus­laitoksen ylläpitämään rekisteriin. Tavoitteena on, että asunto-osake­kauppoja voidaan alkaa tehdä digitaalisesti vähitellen kevään 2019 aikana.

Aktia, Danske Bank, Nordea, OP ja S-Pankki ovat olleet alusta asti mukana rakentamassa järjestelmää. Hankkeessa ovat mukana myös OP-Kiinteistö­keskus ja Kiinteistö­maailma sekä rakennuttajista Skanska ja YIT. Kaupallisten välitys­järjestelmien osalta kumppanuus­keskustelut ovat käynnissä Alman KIVI- ja NettiKoti-palveluiden sekä Sanoman PDX:n kanssa. Alustan kehittämisessä on tehty tiivistä yhteistyötä myös Maanmittaus­laitoksen ja Vero­hallinnon kanssa.

DIAS-kaupankäyntialusta on kaikille alan toimijoille avoin ja siihen on mahdollista liittyä mukaan. Asunnon ostajille ja myyjille DIASin käytöstä ei synny suoria kuluja.

DIAS-alustaa varten on muodostettu marraskuussa 2018 yhteisyritys Digitaalinen asunto­kauppa DIAS Oy, jonka omistajina ovat Aktia, Danske Bank, OP ja S-Pankki sekä teknologia­yritys Tomorrow Tech, joka alun perin kehitti DIAS-alustaa. Nyt alustan kehittämistä jatketaan yhdessä.

Merkittäviä säästöjä

Vuoden 2019 alusta lähtien kaikki uudet asunto-osakeyhtiöt perustetaan sähköisesti, kun laki huoneisto­tieto­järjestelmästä astuu voimaan. Uusien osakkeiden omistus- ja panttaus­tiedot kirjataan suoraan Maan­mittaus­laitoksen ylläpitämään rekisteriin.

Vanhojen asunto-osake­yhtiöiden osalta siirtymä­aika alkaa 1.5.2019 ja päättyy vuoden 2022 lopussa. Tällä ajan­jaksolla kaikkien asunto-osake­yhtiöiden tulee siirtää osake­luettelonsa huoneisto­tieto­järjestelmään.

Huoneisto­tieto­järjestelmään yhdistetään kaikki osake­huoneistojen hallintaan liittyvät tärkeät tiedot. Rekisteristä saa luotettavaa ja tarkkaa tietoa nopeasti ja tehokkaasti. Myös omistus- ja muut tiedot ovat nykyistä paremmassa tallessa sähköisessä rekisterissä.

Lisätietoja antavat:

DIAS-alusta

Viranomaisten palvelut

DIAS on ensimmäisenä maailmassa kehittänyt yhdessä yksityisten ja julkishallinnon toimijoiden kanssa digitaalisen asuntokaupan. Digitaalinen asuntokauppa perustuu turvalliseen lohkoketjuteknologiaan. Näin asuntokaupasta tulee mahdollisimman sujuvaa ja läpinäkyvää kuluttajille, kiinteistönvälittäjille, pankeille ja viranomaisille. Asuntokauppa digitalisoituu vaiheittain vuodesta 2019 alkaen. www.dias.fi