KOKEMUKSIA DIAS-KAUPOISTA — 8.11.2023

Etta LKV:n vinkit erinomaiseen DIAS-kauppakokemukseen

“Sähköinen kaupankäynti toimii sinällään hienosti, mutta olisi hienoa, että väliaikatietoja välitettäisiin myös asiakkaalle. Nyt [ostajat ja myyjät] ovat pimennossa, mikäli välittäjänä en heille laittaisi koko ajan informaatiota, missä mennään.”

Yllä on esimerkki palautteesta, jollaisia me DIASilla saimme DIAS-kauppoja tehneiltä kiinteistönvälittäjiltä. Kaupan osapuolilla ei ollut aiemmin helppoa tapaa tarkistaa kaupan etenemisen tilannetta, ja kiinteistönvälittäjien työaikaa kului asiakkaan ajan tasalla pitämiseen.

Me DIASilla päätimme kääriä hihat ja ryhdyimme toimeen asuntokaupan läpinäkyvyyden parantamiseksi. Lopputuloksena julkaisimme joulukuussa 2022 DIASin asiointipalvelun. Palvelun kautta kaupan osapuolet voivat seurata oman asuntokauppansa etenemistä, saavat lisätietoja eri kaupan vaiheista ja voivat ladata kaupan dokumentit itselleen kaupan toteuduttua.

Miten kiinteistönvälittäjä voi ottaa DIASin asiointipalvelun osaksi omaa työkalupakkiaan ja asiakasviestintää?

Kysyimme asiaa Etta LKV:n Kirsi Pursiaiselta ja Johanna Willbergiltä. Etta LKV on turkulainen kiinteistönvälitystoimisto, jonka taustalla on yhteensä vuosikymmenien kokemus asuntokaupasta Varsinais-Suomen alueella. Etta LKV valittiin Suomen Kiinteistönvälittäjät ry SKVL:n vuoden yritykseksi vuonna 2022.

— Monet asiakkaat löytävät itse asiointipalveluun, minkä lisäksi kiinteistönvälittäjä voi kertoa palvelusta asiakkaille, kertovat Kirsi ja Johanna. DIAS-kaupassa kaupan osapuoli saa tiedon asiointipalvelusta hänelle lähtevän sähköpostiviestin kautta. Asiointipalvelu onkin oiva apu ja työväline välittäjän arkeen.

”DIAS valikoituu kauppatavaksi usein sen helppouden takia, ei tarvitse irrottaa aikaa pankkiin menemiselle.”

Myös Etta LKV:n asiakkaat ovat antaneet positiivista palautetta DIAS-kaupoista. “Kaupanteko oli selkeää, sujuvaa ja nopeaa kun kaikki tapahtui sähköisesti”, todetaan Kirsin saamassa asiakaspalautteessa. Kyseiselle asiakkaalle tärkeintä oli, että DIASin asiointipalvelusta löytyi kaupan olennaiset dokumentit, kuten kauppakirja.

Kysyimme myös kuinka Johanna ja Kirsi tekevät valinnan DIAS-kaupan ja niin sanotun perinteisen kauppatavan välillä. Johanna kertoo antavansa kaupan osapuolille mahdollisuuden valita heille parhaiten sopivan kauppatavan. Kirsi täydentää, että tapauksissa, joissa ollaan eri paikkakunnilla on DIAS usein ainoa järkevä vaihtoehto kaupanteolle. ”DIAS valikoituu kauppatavaksi usein sen helppouden takia, ei tarvitse irrottaa aikaa pankkiin menemiselle.” tähdentää Johanna.

Mitä ottaa huomioon DIAS-kauppojen asiakaskokemuksessa ja mitkä ovat Kirsin ja Johannan vinkit muille kiinteistönvälittäjille?

— Asiakkaalle on tärkeää kertoa missä aikataulussa kauppa etenee ja mitä esimerkiksi valmistelun aikana tapahtuu, painottaa Johanna.

— Usein voi olla kyseessä asiakkaiden ensimmäinen DIAS-kokemus, joten siinä tilanteessa on erityisen tärkeää kertoa miten kauppa sujuu ja millaisilla askelilla se menee eteenpäin, täydentää Kirsi.

Siirry DIASin asiointipalveluun
Lisätietoa DIASista ostajalle ja myyjälle

Takaisin etusivulle